Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.

Więcej informacji można znaleźć w Polityce Cookies.

Nazwa Informacje ogólne – obowiązek meldunkowy
Opis Regulacje prawne w zakresie obowiązku meldunkowego: - ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności ( Dz.U. z 2018 r. poz. 1382), - rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 16 lutego 2012 r. w sprawie trybu rejestracji danych w rejestrze PESEL oraz w rejestrach mieszkańców i rejestrach zamieszkania cudzoziemców ( Dz. U. z 2015 r., poz. 1290), rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 24 grudnia 2014 r. w sprawie trybu i terminów przekazywania danych pomiędzy rejestrem PESEL a rejestrami centralnymi (Dz. U. z 2014 r., poz. 1942), - rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL (Dz. U. z 2015 r., poz.1984), - rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych I Administracji z dnia 5 października 2011 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców i rejestru PESEL oraz trybu uzyskiwania zgody na udostępnienie danych po wykazaniu interesu faktycznego ( Dz.U. z 2016 r. poz. 836) - rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 września 2011 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego ( Dz. U. z 2017 r., poz. 2411), rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 września 2011 r. w sprawie kontroli korzystania z dostępu do danych z rejestru PESEL w drodze weryfikacji danych (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r., poz. 1200), rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 września 2011 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z rejestrów mieszkańców, rejestrów zamieszkania cudzoziemców oraz rejestru PESEL (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r., poz. 2482), rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 22 lipca 2011 r. w sprawie wykonywania obowiązku meldunkowego przez żołnierzy w czynnej służbie wojskowej (Dz. U. z 2015 r. poz. 1114)
Miejsce Referat Organizacyjny i Spraw Społecznych
pokój nr 4 - ewidencja ludności
Informacja Tel: 32 3256811
fax: 32 3256809

Definicja Obowiązek meldunkowy ciąży na osobie i polega na:
- zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego
- wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego,
- zameldowaniu o urodzeniu dziecka,
- zameldowaniu o zmianie stanu cywilnego,
- zameldowaniu o zgonie osoby

Zameldowanie osoby w lokalu jest czynnością rejestracyjną, potwierdzającą wyłącznie fakt pobytu osoby w tym lokalu i następuje pod oznaczonym adresem. Adres określa się przez podanie:
- w gminach, które uzyskały status miasta - nazwy miasta (dzielnicy), ulicy, numeru domu i lokalu, nazwy województwa oraz kodu pocztowego,
- innych gminach - nazwy miejscowości, numeru domu i lokalu, nazwy gminy, nazwy województwa, kodu pocztowego oraz nazwy ulicy, jeżeli w miejscowości występuje podział na ulice.
W tym samym czasie można mieć tylko jedno miejsce pobytu stałego oraz pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące.

Osoba przebywająca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązana zameldować się w miejscu pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące najpóźniej w 30. dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca. Zameldowania na pobyt czasowy dokonuje się w miejscu tego pobytu, z jednoczesnym zgłoszeniem zamierzonego czasu jego trwania.

Dokonując zameldowania na pobyt stały lub pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące z równoczesnym wymeldowaniem się z dotychczasowego miejsca pobytu stałego albo pobytu stałego i pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące albo pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące osoba wypełnia i podpisuje formularz "Zgłoszenie pobytu stałego" albo "Zgłoszenie pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące" zgłaszając w organie gminy dane wymagane ustawą i wskazując adres lub adresy  z których ma zostać wymeldowana.
Zniesienie obowiązku meldunkowego Polska wiele lat przygotowywała się do zniesienia obowiązku zameldowania pod względem administracyjnym. .Jednak obowiązek meldunku zostaje. Ponieważ wiedza o ilości ludzi ma duże znaczenia. Jest ona potrzebna przede wszystkim do zapewnienia dobrej działalności przedszkolnej, żłobkowej oraz szkolnej. Poza tym wiedza o ilości ludności odgrywa ważną rolę podczas przeprowadzania wyborów, referendum i ma wpływ na obliczanie radnych. Jaka  kara na nas czeka  w przypadku braku złożenia meldunku? Jest to bardzo ciekawa kwestia, ponieważ kary nie będzie. Obowiązek zameldowania obowiązuje w wielu krajach Unii Europejskiej. A jego faktyczne niedotrzymanie skutkuje wiele nieprzyjemności. W RP nie ma żadnych sankcji dla osób, które nie złożyły meldunku. Zameldowanie ma znaczenie dla praktycznej realizacji działań administracyjnych i publicznych wobec obywateli kraju oraz zapewnia bezproblemowe głosowanie bez konieczności zgłaszać się do listy wyborców czy szybkie załatwianie emerytury i renty. Istotne znaczenia odgrywa geopolityczna sytuacja w UE i zagrożenie terrorystyczne. Dlatego obowiązek zameldowania w krajach Europy jest traktowany bardziej rygorystycznie niż w RP.
Szczegóły publikacji
Szczegóły publikacji
Data ost. zmiany 2019-01-14 14:02:21
Data utworzenia 2013-05-07
Data udostępnienia 2013-05-07 15:11:45
Osoba odpowiedzialna Bojdoł Alina
Udostępnił Beata Stencel-Badocha